800 611 711 (pondělí–pátek, 8–17)
Volejte zdarma, pondělí–pátek, 8:00–17:00
Chci poradit
Všechny novinky

Náhrada škody při dopravní nehodě: Jak získat odškodnění za poškozené vozidlo?

Mgr. Lenka Šimková, JUDr. Jakub Tázler, Lukáš Černoch, 15. prosince 2021

Znehodnocení vozidla havárií

Při dopravní nehodě vzniká poškozeným celá řada nároků, které reflektují vzniklou majetkovou škodu nebo újmu na zdraví. V dnešním článku se podíváme především na to, jak získat odškodnění za poškozené vozidlo při nezaviněné dopravní nehodě. Co vše kryje zákonné pojištění vozidel neboli povinné ručení a na co si dát při uplatňování nároků pozor?

Náhrada škody při dopravní nehodě: Nejde jen o plechy

Náhrada škody při dopravní nehodě se nemusí týkat jen poškozeného vozidla, i když právě tomuto typu majetkové škody se budeme dále primárně věnovat. Pro úplnost ale uveďme, že jako poškozený máte nárok také na úhradu věcí zničených při nehodě, jako je například oblečení, mobilní telefon nebo další nehodou znehodnocené předměty.

Z povinného ručení viníka nehody může být také hrazen odtah nepojízdného vozidla z místa nehody a zapůjčení náhradního automobilu po dobu opravy poškozeného vozu. Zákonné pojištění vozidel kryje i škody na majetku třetích stran, pokud se jedná například o nárazem poškozený plot, dům, svodidla a další podobné případy.

Výpočet škody na vozidle a pojistné plnění

Výpočet škody na vozidle by měl správně zahrnovat nejen škodu skutečnou, ale také takzvané znehodnocení vozidla – což je nárok, o kterém nemusí mít řada poškozených tušení. Zjednodušeně řečeno se jedná o kompenzaci rozdílu mezi hodnotou vozidla před nehodou a po provedené opravě.

Zajímá vás více informací? Přečtěte si článek, ve kterém se znehodnocení vozidla havárií věnujeme podrobněji.

Co se týče náhrady skutečné škody, existují dvě možnosti, jak ji řešit – a to:

  • Uvedením poškozeného vozidla do předešlého stavu, kdy pojišťovna proplatí fakturu za opravu, nebo
  • finanční náhradou na základě předem sestaveného rozpočtu.

Obě řešení mohou mít svá úskalí, a proto je lepší se před finálním rozhodnutím poradit s našimi odborníky, kteří vám doporučí nejvhodnější postup. Jiný může být u patnáct let starého vozidla, které vám opravuje kamarád, a jiný u luxusního vozu, se kterým navštěvujete autorizovaný servis.

Obecně se dá říct, že u nových aut se doporučuje plnění fakturou, u starších pak rozpočtem, ale ani to nemusí být pravidlem.

Nezapomeňte ani na to, že ke každé dopravní nehodě, při které vznikne majetková škoda nad 100 000 Kč, je potřeba přivolat policii, aby následně nedošlo při jednání s pojišťovnou k potížím.

Náhrada škody z povinného ručení v případě totální škody

Pokud dojde v důsledku dopravní nehody ke zničení vozidla a náklady na jeho opravu by překročily obvyklou cenu za pořízení obdobného automobilu, hradí viník nehody, respektive jeho pojišťovna „nákup nového vozu“.

Jak probíhá řešení totální škody z povinného ručení a jak se liší od režimu v havarijním pojištění? I na toto téma pro vás máme na Poradně samostatný článek Jak se řeší totální škoda na vozidle.

A co když je viník neznámý nebo nepojištěný?

Při dopravní nehodě může dojít k situaci, kdy viník z místa nehody ujede a policii se ho nepodaří dohledat. V takovém případě má poškozený nárok na náhradu majetkové škody z Garančního fondu České kanceláře pojistitelů – a to v případě, kdy škoda přesáhne částku 10 000 korun a zároveň vznikne i závažná újma na zdraví.

K obdobnému řešení dochází i tehdy, pokud nemá viník nehody sjednáno zákonné pojištění vozidla. Zde je pak ten rozdíl, že Česká kancelář pojistitelů po něm následně odškodnění vyplacené poškozenému vymáhá.

Řada dopravních nehod a majetkových škod na vozidlech vzniká také jako následek srážky se zvěří. Zde vám doporučujeme článek Srážka se zvěří: Co je dobré vědět a neopomenout, který se touto problematikou podrobně zabývá.

Žádost o náhradu škody na vozidle nechte na nás

Žádost o náhradu škody na vozidle při nezaviněné dopravní nehodě můžete řešit přímo s pojišťovnou viníka. Rádi vás ale při této pojistné události zastoupíme a získáme pro vás maximální možné odškodnění. Obraťte se na nás

Pomůžeme i vám

Napište nám a společně najdeme vhodné řešení situace

Dobrý den, jak Vám mohu pomoci?
Jana Morávková, vedoucí péče o klienty
Přiložte jen 1 soubor. Další můžete doložit později.

Na váš dotaz odpovíme jen vám. Bez vašeho výslovného souhlasu jej nezveřejníme. Naše reakce na váš dotaz je zcela zdarma. Odesláním formuláře se k ničemu nezavazujete. Po přijetí dotazu se s vámi spojíme a upřesníme si další postup.

Kontaktujte nás

+420 800 611 711

Volejte zdarma od pondělí do pátku mezi 8:00 a 18:00.

info@eucs.cz

Pište kdykoliv. Zpravidla odpovídáme do 24 hodin.

Jeseniova 245/1, Praha

Hlavní kancelář, osobní schůzka možná po předchozí domluvě.

Aby web fungoval jak má…

Povolte, prosím, cookies. Některé z nich jsou nezbytné, o těch dalších se můžete rozhodnout sami. Více informací o cookies najdete zde.

Nastavení cookies

Nastavte si, které cookies si přejete ukládat a které nikoliv. Nastavení můžete kdykoliv změnit. Více informací o cookies najdete zde.